19. marts 2014

Denmark equals what?

Kan du finde Danmark?
Hvad er Danmark? Hvor er det henne? Hvad land hører Danmark til? Hvor kommer jeg egentlig fra?
For overraskende mange personer på min lille skole er det først gået op for dem her inden for den seneste tid at jeg er fra Danmark, og ikke fra Tyskland eller Sverige. Vi startede ud med  at have 3 tyskere på vores skole, og det var nemt, især i klasser hvor der var 4 udvekslingsstudenter; de tre tyskere, og mig, at alle troede at vi alle var fra Tyskland. Der er nu "kun" 2, men det er ikke en stor forskel. Det er nu meget sjovt som folk reagerer når de finder ud af hvor jeg egentlig er fra. Inden jeg kom herover har jeg hørt mange sjove kommentarer omkring hvad amerikanere kunne finde på at sige om Danmark, og jeg har nu fået bevist at de færreste amerikanere virkelig ved hvad Danmark er og hvor det er!
Mange tror Danmark er en by, de bliver overraskede når de hører vi har McD (selvom det siger i reklamer at det er serveret internationalt). En dag da jeg var til en movienight og vi så en film med Channing Tatum, snakkede de om hvor lækker han var eller noget i den stil, og jeg gav en kommentar, hvortil de svarede "Snakker Monica og Kelly meget om ham hjemme hos dig?" og jeg var lidt forvirret og svarede nej. De mente fordi jeg kom fra et andet land hvor jeg nok ikke havde hørt om ham før, så måtte jeg nok have hørt om ham før fordi de snakkede om ham hjemme hos min værtsfamilie. Dertil svarede jeg at Danmark godt nok var lille, men vi havde dog internet og TV. Haha!
En dag da jeg kom ind til study hall, havde min lærer, åben bart en lyst til at vide en hel masse om Danmark. Så hans første spørgsmål; "Danmark, er det ikke der, hvor alle ryger og tager stoffer?" - nej - "Er det så ikke der hvor de laver stinkende ost?" - jo - "Cophenhagen.. Er det ikke der hvor de laver chewing tobacco?" det ved jeg så ikke, men jeg ved dog der er et mærke der hedder Copenhagen, så når jeg siger til folk jeg bor en time fra Copenhagen, kommer de somme tider med en kommentar om chewing tobacco. Haha. Danmark=stoffer og ost.
Min favorit var dog en dag til en basketball kamp hvor der sad nogen drenge fra junior high nogen sæder foran mig og dem jeg sad med, og de blev ved at spørge Cindy spørgsmål. Da hun så gik ud og skulle købe noget eller noget i den stil spurgte de så hvor jeg kom fra og jeg spurgte dem om de vidste hvor Danmark var, og en af dem svarede "Ja, nord øst fra Canada" - han var overbevist om at jeg kom fra Grønland for en eller anden grund. Haha!
Jeg har nogen gange også fået tildelt landene Canada, England og Grønland. Selv en dommer til vores hjemme basketball kampe mente bestemt jeg var fra Canada eller England.
Så sent som i dag var der 2 - en jeg har cooking med og hans kæreste, som stødte ind i mig ved mit locker, hvor han sagde til hans kæreste "Du er i vejen for Denmark", og hun var så forvirret fordi hun troede jeg var fra Tyskland, men han kalder mig Denmark. Og en lærer som jeg ikke engang har i nogen timer kom hen og snakkede med mig om hvordan vi burde lave en god traditionel tysk middag for cooking class.
Jeg nyder at fortælle interesserede folk omkring Danmark, og synes det er sjovt når de kommer hen og spørger om ting omkring Tyskland eller Sverige. Det er sjovt at se hvor lille Danmark er, ikke kun i størrelse, men åbenbart også i indflydelse på amerikanske teens.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar