21. februar 2013

Pre-departure møde


I går aftes tog jeg ind til Valby sammen med mine forælde, hvor vi så brugte vores aften på et EF Pre-departure møde. Det var rigtig spændende, og fyldt med gode oplysninger, og som vi også fik at vide var det lillebroren til det obligatoriske møde i Maj, hvor der også weekenden op til kommer til at ligge en camp for os danske elever, som skal afsted til sommer. Det skal nok blive sjooooovt.
Efterhånden som mødet havde stået på i et stykke tid, og de op til flere gange havde fortalt at vi skulle se at få udfyldt alle vores formularer, og at eftersøgningen af en værtsfamilie først kunne gå igang når de var udfyldt og sendt ind, og at de fleste først får deres familier omkring maj-juni-juli (10-3 uger inden afrejse, står der på deres hjemmeside), så gik det op for mig hvor heldig jeg egentlig er! Nu ansøgte jeg godt nok til programmet allerede for et år siden - men jeg er stadig taknemmelig over at jeg allerede har fået min familie. De fortalte også en hel masse til mødet omkring sociale medier, og om hvorvidt det hurtigt kan virke provokerende overfor en amerikansk familie. F.eks. hvis man står på billeder og drikker, ryger eller står let påklædt evt. i bikini. De opfordrede derfor at vi skulle gå hjem og rense vores facebook profiler for sådanne billeder. De kom med en lille historie om en dreng, som havde fået en familie, og de var så blevet venner på facebook. Nogen uger inden afrejsen valgte de ham så fra, da de så et billede af ham inde på facebook, hvor han stod og drak og røg. Det er sjældent det sker - og han endte selvfølgelig også med at komme afsted til USA alligevel, til en anden familie. Det var bare en lille skrækhistorie for at sige at det kan ske. Det kommer sig jo af, at det ikke er alle amerikanske familier, der er indforstået med den store kulturforskel som Danmark og USA har.
De fortalte også en hel masse med afrejsen, visum som vi skal ind på ambassaden og søge om, hjemrejsen, skolelivet, sport, skolefag, at tale fremmedsprog, mobiltelefoner, penge.. De kom ind på knap-og-nap alle de emner man nu kunne forestille sig. Smart, smart, smart! Jeg gik i hvert tilfælde derfra med ny viden, og rigtig trætte ben (fordi jeg havde siddet ned i 1 time derhen og 1 halvanden time til mødet).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar